‘Bedrijven scouten hier voor carwrappers’
PRINTmatters bezocht het Mediacollege Amsterdam en sprak daar met docenten Myra Meinen en Marco Westenbrink over de grafische opleidingen. Eerder berichtten we al over de passie voor drukwerk die Westenbrink overbrengt. Opleiden voor drukker doen ze niet meer, maar wel voor carwrapper. Ondernemers staan voor die studenten van Myra Meinen in de rij.
‘De meesten komen hier voor een plek in de media en dat is een brede waaier aan mogelijkheden,’ zegt ondernemer, vormgever Marco Westenbrink die een paar dagen per week zijn kennis overdraagt. ‘Er zijn print/drukwerk-gerelateerde opleidingen, zoals medewerker creatieve productie, allround mediamaker (dtp-er), mediavormgever en signspecialist.’
Sign: veel -old school- printen en plakken
Zijn collega-docent Myra Meinen is signspecialist en brengt die kennis over aan de jonge studenten. In tegenstelling tot vakken als drukken en nabewerken die niet meer praktisch gegeven worden, is er wel een praktische opleiding voor signspecialist, waartoe ook het (car)wrappen behoort. ‘De opleidingen hier zijn grotendeels gericht op andere dan de oorspronkelijke fysieke grafische eindproducten. Ook sign verandert, je ziet een groei van digitale sign. Maar wij besteden de meeste tijd -old school- aan printen en plakken. Ook ik merk dat ze het heel tof vinden om een fysiek eindresultaat in handen te hebben. Het digitale signdeel is wat lastiger. Het zijn doeners en dan moeten ze weer met die laptop voor hun neus. In mijn ogen bieden we hier de ideale combinatie tussen werken met de computer en met de handen.’
Populaire sign-opleiding
Volgens Meinen zijn zowel de opleiding als de studenten populair. ‘Er is veel belangstelling voor de opleiding. Voor carwrapping bieden we alleen de basiskennis. Vergis je niet. Wil je een goede carwrapper zijn, dan heb je minstens 3 jaar carwrap-ervaring nodig. Het lijkt simpel, maar dat is het niet. Studenten die echt carwrapper willen worden, proberen we hun stage bij bepaalde bedrijven te laten doen.’
Scouting
De opleiding duurt 3 jaar, waarvan 1 stagejaar. Op de vraag of elke student terecht kan bij een bedrijf, zegt Westenbrink: ‘Ja, dat lukt meestal. We hebben met onze 3 stagedocenten contact met zo’n 1000 bedrijven, waaronder veel signbedrijven, T-shirtbedrukkers, Printerettes, carwrappers en kleine bureautjes.’ De bedrijven komen zelfs naar het Mediacollege Amsterdam. ‘Er komen hier zelfs bedrijven op bezoek die een goede signer en folieplakker zoeken. Laatst kwam hier een bedrijf echt scouten, die zocht de beste carwrappers. Dat ‘scouten’, gebeurde altijd, wel op een iets terughoudender manier. Als stagiaires goed zijn, krijgen ze vaak een aanbod.’
Lees het uitgebreide interview met Myra Meinen en Marco Westenbrink in de nieuwe PRINTmatters.
De nieuwste PRINTmatters nabestellen?