Abonneren  Inloggen

Dikke export-editie PRINTmatters

24 oktober 2023

Je verzint een niet-vaktechnisch thema en BAM!, iedereen doet mee. De 100 pagina’s tellende Made in Holland-editie van PRINTmatters staat vol met inspiratie over kansen. Kansen waarvoor je wel even ‘grenzeloos’ moet denken.

Volgende week ligt deze mooie optimistische editie bij de abonnees op de mat. Niet iedereen zal het geloven, maar er gloort een mooie toekomst voor onze grafische industrie. Tenminste, als je even buiten de gebaande paden treedt.

Export neemt toe

Wat blijkt? De export van grafisch werk van Nederlandse bodem stijgt al jaren. Alle voorwaarden voor succes zijn aanwezig. KVGO voorzitter Dick Naafs noemt in het interview in deze editie de nodige argumenten. Een paar: we zijn een handelsland, regelaars, beheersen talen, schromen niet om Rudi Carell-Duits te spreken en de transportinfrastructuur is perfect. ‘Nederland is een handelsland met een zeer hoge graad van logistiek.’

Nederland is flexibeler

Ook qua productie-automatisering en digitale klantcommunicatie lopen we voorop. En Nederlandse grafische bedrijven zijn innovatiever, flexibeler, opereren qua logistiek slimmer en zijn betrouwbaar. En over de grens verkopen is niet alleen weggelegd voor de ‘grote jongens’. Die scores gelden bijvoorbeeld ook voor het relatief kleine Ten Herkel in Loosdrecht dat we mochten bezoeken. Van daaruit wordt geëxporteerd naar Europese landen en zelfs de VS.

Handelsgeest

En het zijn niet alleen grafische productiebedrijven die over de grens kijken. Voor dit nummer brachten we ook een bezoek aan de oer-Nederlandse leverancier AtéCé. Man, wat is dat een mooi voorbeeld van groei. De handelsgeest in combinatie met het Hollandse vakmanschap, de gedrevenheid, de kwaliteit en de betrouwbaarheid maken dat deze voorheen lokaal opererende onderneming groeide naar 100 man en wereldwijd levert. 70% van de omzet komt nu uit het buitenland.

Naast alle artikelen over kansen in het buitenland staat er in dit nummer nog veel meer wetenswaardige vakinformatie. En vergeet niet even aan de oranje tulp op de cover te snuffelen, want die is door Saen Screen veredeld met geurinkt. Veel leesplezier!


Wil je deze editie van PRINTmatters ook ontvangen?

Neem een proefabonnement en kies voor nazending